» 2012 - 1. závod v Zabrze
Lazy Adventure 2012, první závod v Zabrze PL

V pátek 11. května jsme se sjeli v Zabrze v Polsku, abychom přichystali závodní trať na sobotu 12. května. V pátek bylo krásné počasí a teplota dosahovala k 28°C a tak to vypadalo, že by i v sobotu mohlo být pěkné počasí. Ale bylo to úplně jinak. V noci se ochladilo a začalo pršet. Což sice přidalo na atraktivnosti, ale pro organizátory a traťové komisaře to nebylo zrovna ideální počasí. I přesto se sjelo 35 posádek, které startovaly v kategoriích Adventure a Turistik a letos navíc přibyly také quady a motorky.

První startovaly motorky a quady, po desetiminutové pauze odstartovaly také kategorie aut - Adventure a Turistik. Jako vždy byly nachystány pro každou kategorii oddělené tratě, a pro ty, kteří si chtěli adventure (dobrodružství) opravdu užít, byla nachystaná trať Adventure plus. Trať pro kategorii Turistik byla přichystána tak, aby se všichni dobře bavili a mohli trať projet s celou rodinou.

Po snadnějších pasážích přišel kousek trialové pasáže a následoval jeden výjezd a sjezd, který byl speciálně bodově ohodnocen. Turistik se jela na dvě kola, takže se po prvním kole posádky odjely posilnit do kempu, kde byly připraveny klobásy, polévka, čaj, káva, a poté vystartovaly do druhého kola. Naše posádka Veronika s Marťou jela letos poprvé s Nissanem Patrol GR Y60 a hned si vyjela krásné páté místo, což se dá považovat za slušný výsledek. A to si obě zkusily jak se Patrol řídí v terénu, protože první kolo řídila Verča a kopilota dělala Marťa a po pauze na jídlo si vyměnily místa, takže se na výsledku podílely stejným dílem.

Nejlépe se na této trati pohybovala Lada Niva s posádkou Robert Gondol - Marcin Szkuta, která si vyjela první místo.

Jako v každém závodu, po umístění na stupních vítězů prahla posádka  Michal Swedzil - Karol Matyssek s Nissanem Patrol GR Y60, která alae při své velké snaze o vidinu prvního místa udělala fatální chybu, když vjela na trasu přichystanou pro Adventure plus a v hlubokém blátě pohřbila naděje na přední umístění.

Adventure a Adventure plus - pro tyto posádky byla trať nachystána tak, aby se nikdo nemohl nudit. Na ní byly nachystány dva, pro některé tři výjezdy na navijáku ale tím jak pršelo a trať byla více rozmoklá se poslední posádky musely tahat na navijáku víckrát. Posádce Onasz s Fredem se povedlo po třetím kontrolnímbudu (třetím PKP) hned řejet na poslední kontrolní bod, kde Onasz a Fred bojovali opravdu s velkým srdcem, protože jako první přetrhli lano na navijáku, který nají na své toyotě v předu. Takže lano zkrálili a museli použít zadní naviják pro výjezd od "razítka". Při takovém "navijákování" jim praskl přední homokinetický kloub a toyota byla už tak trochu invalidní. Ale prokázali, že jsou velcí bojovníci a pokračovali dále v dobývání PKP.

V těžkém terénu se dařilo nejlépe posádkám s lehčími offroady, ale ani ony to neměly jednoduché. Popraskaných homokinetických kloubů byla spousta a shořelých nebo jinak poškozených navijáku bylo taky dost.

Velké uznání za pomoc posádkám - které buď přecelily své stroje a síly, nebo jim vypověděla technika - patří posádce s Toyotou 70 Adamu Jordan s kopilotem Jarkem Szymczykem, kteří také právem dostaly cenu Fair Play.

Motorky a quady jely trasu "Turistik" a potom jim Hanys připravil ještě speciální trialovou sekci s prudkými výjezdy a sjezdy, kde se všichni vydováděli do sytosti.Jen jeden motorkář si "ustlal" tak nešťastně, že musel být lékařsky ošetřen, ale naštěstí to nebylo nic vážného a mohl odjet domů.

Na závěr dne se jela ještě rychlostní zkouška o pohár Big Teamu, na jedno meřené kolo pro každou kategorii.Nekteří dokázali být opravdu hodně rychlí, takže po jednoum z prudkých výjezdů měli své stroje v krásných leteckých kreacích, které se líbily všem přihlížejícím i fotografům. Jen jeden quad po doskoku "ztratil" přední kolo, ale naštěstí všechno dobře dopadlo a nikomu se nic nestalo.

Po rozdání cen - tentokrát speciálních ručně vyrobených - zůstali jenom ti "nejlepší" přes noc do neděle a v dopoledních hodinách se rozjeli k domovu.

Takže mi už nezbývá  nic jiného než poděkovat všem, kteří se zůčastnily a hlavně těm, kteří pomohli s organizací, tedy Big Teamu 4x4, Offroadcz a všem sponzorům ALSAP, KOFOLA, a.s., UNIL, RECA, ESCAPE PL, BÄR PRAHA, a PIVOVAR LOBKOWICZ.

Za offroadcz ROMAN.