»
Návštěva polských muzeí 4.-6. 10. 2013

tak jsme v pátek 4. října 2013 vyrazily na prohlídku polských muzeí. Někteří to měli opravdu přes celou republiku, protože jely až od Českých Budějovic, a ti šťastnější jemon z Vysočiny. Všichni jsme se potkaly až v Zabrze na "čerpačce" a vyrazily jsme se podívat, jak se staví "McLaren pro chudé" Je to kopie vyrobená podle modelu od Buraga, ale je to velmi povedené a pohledné auto a jedno dokonce jezdí i v ČR. Po prohlídce "vývojového centra a montážní haly" jsme jely na haldu, kde jsme se trochu povozily a vyplnily čas na prohlídku šachty Guido. Prohlídka byla domluvena na 19.30 hod. a měla trvat 2 hodina. tak jsme požádaly průvodce aby prohlídku zkrátil a pouze nám ukázal největší zajímavosti. Dozvěděly jsme se, že v době když v dole nejezdil vláček, který vyvážel uhlí, tak vozíky tahaly koně. Spouštění koně do hloubky 320m, kde my jsme sjely výtahem za pár vteřin jim trvalo 8hodin. Potom byl kůň v 3měsíční karanténě, aby se dostal ze stresu způsobeného spuštěním do šachty. V šachtě vydržel pracovat maximálně 6let. Také jsme shlédly jak se težilo uhlí na začátku 20. století a jak se těží dnes. Taky jedna ze zajímavostí byla restaurace v hloubce 320m pod zemí a konferenční sál (teplota piva ideální a vzduch přefiltrovaný). Po této atrakci jsme pokračovali na penzion, kde jsme přespaly. V sobotu jsme vyrazily na jednu z prvních německých úpraven vody v Gliwicích (tehdejší Gleiwitz), kde jsme se podívaly jak se dostává voda z artézkých studní, jaké byly potřeba čerpadla a kompresory, které vodu čerpaly. Také jsme si prohlédly novou část expozice, kotelnu pro výrobu páry a část věnovanou elektrice. Z úpravny vody jsme přejely na rádiovysílač v Gliwicích, který je v dnešní době nejvyšší dřevěnou stavbou v Evropě a který byl 31. 10. 1939 přepaden. Z vysílače jsme přejely do obce Rudy, kde jsme navštívily úzkokolejnou trať. Na úzkokolejné trati se od naší poslední návštěvy nic zásadního nezměnilo, jen snad přibyly nějaké nové "vláčky", které čekají na renovaci. V otevřených vagónech to pěkně profukovalo, takže všichni se již tešily až pojedeme do oblíbené a vyhlášené pískovny Kotlarnia. Kolem 16 hod. jsme již měly vybrané místo na kempování a tak po rozdělání ohně a opečení klobás jsme vyjely na projížďku. Vedoucím celé skupiny byl místní průvodce Kuba se svým Jeepem, která asi (určitě) udělal někde chybu a při přejíždění jedné s lagun svůj vůz "trochu" utopil. Prostě si motor cucl vodu a tak jsme musely provést odvodnění, vysušení a odbahnění Jeepu přímo v terénu. Opravou jsme ztratily asi 2 hodiny a tak jsme se po úspěšném nastartování Jeepu otočily a nejkratší cestou vyrazily zpet do kempu. Nejdříve jsme se ubytovaly a poté začala standardní zábava, pro některé až do brzkých ranních hodin. Takže když jsme vstávaly oheň ještě hořel a snídaně již byla připravená. V neděli jsme se jely projet zase do prostoru pískovny, ale už jenom velice lehce a kolem poledne po vypití kávičky na cestu jsme se rouzjely ke svým domovům. Zbytek na přiložených fotografiích.